Funderar påatt börja ge betyg åt böckerna jag läser så ser man lättare om de verkligen är läsvärda. Hur låter det?

sista chansen

Sista chansen
av Marta Söderberg

Hon skulle bli tennisproffs, vinna Franska Öppna. Det var drömmen. Sen dog hennes mamma och allt handlade om att glömma, inte ta tag i, bara glömma. Det gjorde att hon började dricka, röka, skolka, snatta. Och så hamnade hon här.
Jacky är tyst som en mus när hon kommer till Tallen, en sluten ungdomsavdelning. Hennes pappa är så besviken på henne. Allt är allmänt skit. 

Och här vill jag ju gärna skriva att men så kommer hon hit och allt börjar lösa sig och blah blah men då hade det ju inte blivit en bok. Det finns mycket ångest, mycket besvikelse och många starka känslor i den här boken, men den är lätt att ta sig igenom. Styckena är korta, oftast bara ett uppslag och språket är lite avståndstagande, men ändå nära. Sådär som ni vet proffsiga författare lyckas med. Nu är det här Marta Söderbergs debutbok och det tycker jag är mycket imponerande. Det märks att hon har jobbat inom ungdomsvården, för inget är uppstyltat utan känns bara verklighetstroget även för någon som aldrig varit i kontakt med socialen. 

Det här är väl ingen bok för livet men den följer med ett tag. Jag satt tyst i en kvart efter att jag läst ut den, för att liksom smälta den. 

Läsvärd? Jao. Som tidsfördriv.

Betyg: 3 av 5  

5 kommentarer

Martina

28 May 2009 14:14

Ja de får du fråga de på blogg.se... :)

alvvs ♥

28 May 2009 14:57

Precis! man kan aldrig få för många skor. Jag håller med dej!

Däremot kan man få för lite pengar... :) Haha!

Fick ganska mycket roliga kommentarer i den inlägget!


bownii

29 May 2009 15:11

sv: tack så mkt, va glad ja blir! kram

Nea

29 May 2009 17:46

ge betyg från 1-10 så blir det enklare för mig & dina andra blogg-fans att avgöra om böckerna du recenserar är läsvärda eller inte =)

Sussi Fagerholm

01 Jun 2009 17:57

Hej skoj att du tittade in på min blogg.

Ordet banta är ett svärord så jag använder inte detta.

Om man mår bra och så då ska man fortsätta med detta, men som du vet så är inte alla nöjda och då får man jobba lite på detta.

Susi

Kommentera

Publiceras ej