Jag nuddar närabotten ganska ofta nu. Surar, grinar, gråter, är arg, bryter ihop. Jävla skola. Jävla arbetslöshet. Jävla allting som inte är en jävla snittslad bana av gula tegelstenar. 
 
Visst är det intressant, att jag kan klaga på arbetslösheten trots att jag är sysselsatt fem av sju dagar i veckan, om så bara för några timmar så har jag i alla fall något att gå upp för. Ändå är jag så rädd. Och så frustrerad. Mestadels på min egen feghet. Lite på min omotivation. Lite på att jag inte kunde get my act together för två år sen - men där stannar jag och påminner mig om att det här var bästa valet. 
 
Jag kom iväg till gymet också. Det gick poopsausage, och jag fann mig själv stirra in i väggen och vara så jävla trött på allt... döljande. Jag har jobbat så jävla hårt med att dölja så mycket av det som har hänt, eller snarare det som har påverkat mig och, lite grann, förstört för mig. Det är tröttsamt, det känns som om man lever halvt och man bara har halva vänner för att de inte vet om exakt hur mycket medicin man går på och hur många av alla "tandläkarbesök" som egentligen är regelbunden kontakt med psykologen. Om jag ska vara helt brutalt ärlig är jag fruktansvärt, pissat, trött på det. 
 
Anledning till den här frustrationen tror jag till stor del bottnar i det faktum att jag funderar på att sluta med depressionsmedicinen jag har gått på i ett och ett halvt år nu. Saker och ting har gått bättre, till stor del på grund av mina val och mina medmänniskor, och plötsligt gick en månad utan att jag ens tänkt på medicinen.
Utan att jag tagit den
Och ångestnivåerna är plötsligt skyhöga. Jag tittar mig i spegeln och ser ett monster. Jag går till gymet och nöjer mig inte med hur mycket jag än kämpar. Jag är i skolan men gör inte uppgifterna eftersom jag är tvärsäker på att jag ändå kommer underprestera och få panik för att jag suger så mycket. 
 
Jag vet inte om detta är en fas eller medicinskt, men jag kan inte låta bli att koppla ihop det med hoppandet i kuren. Oavsett vilket så är jag trött på att det ska vara en sån jävla skam att vara deprimerad. Bilden samhället, eller kanske jag själv?, har, eller hade, var ju en människa som låg och inte gjorde något, en människa som tyckte synd om sig själv. Och det har jag gjort, också, jag har gråtit många tårar i frustration över att jag inte bara kunnat få vara "normal". Någon som inte spenderar höstterminen i trean däckad i soffan. Någon som går ut och har kul och inte stannar hemma och bölar/intebölar (vilket är värre) på grund av all ångest. 
 
Men det blev som det blev och det blev inte som det blev för att jag tyckte synd om mig själv. Det blev heller inte som det blev för att jag gav upp. Grejen med depression är att det börjar tugga på dina lyckoämnen, endorfinerna, vilket gör att du bokstavligt talat inte bryr dig om du är levande eller död längre. Man har liksom ändå ingen kontakt med sina känslor; inte känslor av välbefinnande, heller inte av olust. 
Så nej, jag gav inte upp. Men min kropp, mina signaler, mina hormoner, gjorde sitt bästa för att jag skulle göra det. 
 
 
 
Ändå står jag här idag. 


 
Så varför skulle jag skämmas? 





 
 
Jag hoppas att ni som också drabbas av depression minns detta: 
 
För det första är det inget att skämmas för.
För det andra är det inte ert fel, det är er hjärna som har fått influensan. Bokstavligt. Det heter bara något mer fancy på läkarspråk. 
För det tredje finns det inget modigare, eller "starkare", än att söka hjälp. Gör man det visar man att man är stark nog att ta sig ifrån en destruktiv situation. Och det vet vi ju alla, via de som flytt från våldsamma förhållanden och slutat med droger, att det är något av det svåraste man kan göra. 
 
 

1 kommentarer

Antonia

26 Feb 2014 23:20

Åh jag känner med dig!
Kom ihåg att du är stark och BRA SOM DU ÄR! Älska dig själv för det du klarar av att göra nu - inte hata dig själv för det du inte kan göra längre.

Min "influensa" startade i kroppen och spred sig till huvudet, och jag längar INTE efter den dagen då jag borde sluta med mediciner och gå tillbaka in i dimman, där allt är svart - där allt är tungt.

Ta hjälp av andra och kom ihåg att du är STARK som vågar tala om detta!
All cred till dig!

/Antonia, (från bangolfen)

Svar: Åh vad härligt att höra av från dig! Tack så jättemycket för din kommentar, ditt stöd.
Grejen med det här med medicinen jag gick på är att man kunde ta den hela livet om så behövdes - vilket jag tycker är ett fruktansvärt bra alternativ i jämförelse med dimman. Det handlar liksom inte om stolthet eller "att vara stark", vilket jag tycker det ofta beskrivs som bland media och näras konversationer, utan i slutändan handlar det om hur man vill leva: skit hela tiden eller skit bara ibland? Jag tyckte liksom det var bättre att välja den mängd skit jag klarade av att hantera.

Hoppas medicinerna håller i sig ett tag till, och att du tar hand om dig!
Jättemånga kramar
Junibarn

Kommentera

Publiceras ej