Idag, 2015 i Sverige, finns det fortfarande så många människor med så extremt smalt perspektivseende. 
 
Det finns det tyvärr många exempel på i min egen krets också, men idag tänkte jag bara utrycka min frustration över detta fenomen på ett annat plan: i butiken min pojkvän jobbar. 
 
Jb's arbetskamrater är extremt duktiga allihop. Man behöver ha kunskap om mer än produkten de säljer i huvudsak för att få lov att jobba där, det är kanske självklart. 
Ändå finns det folk som föredrar att få hjälp av vissa av hans arbetskamrater mer än andra. 

Jonathan har ju inte själv råkat ut för något av den här stilen. Det är inte för att han är mer kompetent än de andra. Det är helt enkelt för att han är blond och blåögd. 
 
Däremot finns det folk, idag, i GÖTEBORG, som inte vill bli betjänade av folk med en "utländsk bakgrund". Som pratar perfekt svenska. Som säljer bland de bästa i Sverige. Men som inte är blonda och blåögda. 
 
Idag berättade Jonathan att det hade kommit in en man i butiken som skulle få hjälp av Jonathans kollega. När det var mannens tur gick kollegan fram till mannen och frågade om han kunde hjälpa till, varpå mannen svarade "Nej, jag tror inte du kan hjälpa mig". Butiken är i princip tom på folk, förutom mannen, men kollegan tog ändå ett steg bakåt och lät nästa säljare, en kille med liknande utseende som Jonathan, hjälpa mannen istället.
"Varför?" frågar jag förbryllad och chockad. "Asså varför insisterade han inte på att hjälpa gubbsatan? Fått butiken att vägra ifall han inte ville ha hjälp av den första som erbjöd sig?
"För att han är så van. Det händer några gånger i halvåret. De idioterna får man bara låta vara. Förhoppningsvis dör den sortens tänkande ut snart."
 
Saken var bara den att... jag trodde den sortens tänkande var dött. Att någon skulle ha sämre kunskap eller kompetens på grund av sin hudfärg. Jag trodde verkligen att vi var klara med det vid det här laget. I alla fall på sån basic nivå som i en vanlig butik. 
 
Det är skrämmande att upptäcka sånt här, att inse att folk ibland är så inskränkta att de bokstavligt talat sätter käppar i hjulet för sig själva med sin fördomsfulla syn på människor. 
För killen som mannen vägrade få hjälp av? 
En av branschens top 20 försäljare i Sverige. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
In his face typ.
 
 

Kommentera

Publiceras ej