Jag har läst många Keyes-böcker förut, som "Vattenmelonen", "Änglar" och "Är det någon där?", men det var nästan ett år sedan. Jag märkte att efter så lång tid, saknar man faktiskt chiclit.

Sushi för nybörjare
av Marian Keyes 

Lisa är dryg, bossig och målmedveten. Hon gör knappast något som inte gynnar hennes kariär. Det är därför hon också har det bästa jobbet som chefredaktör på en flashig Londontidning. Eller, hade det bästa jobbet. Innan hon blev förflyttad till en mikroskopiskt liten, till råga på allt nystartad tidning.. i Irland. Kunde det bli värre?

Ashling har alltid en första hjälpen -låda med sig. Hon är redigare än en fembarnsmamma på femtiotalet. Dessutom förlitar hon sig ofta på tarotkort och horoskåp. Trots att hennes personlighet i vanliga fall inte skulle passa på en modetidning finns det något hos henne som chefen över samtliga tidningar fastnar för. Men hur f*n överlever man när man har Lisa som master of command?

Clodagh är en typisk chiclit karaktär - hon har allt. En otroligt snygg man, två underbara (okey, det har hon inte, de är faktiskt förjävliga) barn och pengar så det räcker för att slippa jobba. Men - ja, här kommer det - trots det känns det som om något saknas i hennes liv. Men kanske gick hon lite för långt när hon försökte ändra på det... 


Det här är Marian Keyes i varje ord, skrivet på ett fnissande roligt sätt, vilket är största anledningen till att jag läser den här sortens böcker. Ideén är inte författarens bästa, eftersom jag vet att hon kan vara långt mer originell, men tillräckligt bra. Slutet är inte flämtande sockersött och inte beskt, så på så vis är jag nöjd. Det var över huvud taget en rolig och lättläst bok - så lättläst det kan vara på över 400 sidor... 

Läsvärd: Ja.

Betyg: 1 2 3 4 5



 

1 kommentarer

anna

01 Jul 2009 23:56

Jag älskar Marian Keyes böcker, så bra!

Kommentera

Publiceras ej