Jag är i musikaltankar.
Var inte oroliga, det är absolut inget ovanligt eller ens något som min omgivning tycker är särskilt störande längre. De har väl lärt sig att stänga av öronen när jag springer omkring i köket och skriker "REEED! THE BLOOD OF ANGRY MEN! BLAAAACK! THE DARK OF AGES PAST!!" 


Så det passade ju sig ypperligt att en ny musikal nyligen kommit ut på bio, närmare bestämt "Into the Woods".

 

Oscarsnominerad och allt (och så är det ju en MUSIKAL. Med SAGOTEMA), så var det ju bäddat för success, och förväntningarna var skyhöga. 
Det kanske var ett misstag, trots allt. Att ha så höga förväntningar, alltså. 

Eller så var det regissören som gjorde ett misstag. Han fick mig, JAG, som köper i princip allt klyschigt så länge det har rötter i min barndoms sagoläsning under täcket, att gå ifrån biosalongen... förbryllad. Gillade jag filmen? Jag vet inte. Det betyder ju då oftast nej, och det sa jag också till min Partner In Crime (från och med nu PIC? Kärt barn har alldeles för många namn?) som inte direkt höll med. Jontis tyckte att den var.. bra, liksom. Lite hastigt och lustigt då och då, men bra. Fyra av fem toasters liksom. Jag var inte beredd att hålla med. 

Sen kom jag hem och somnade och vaknade och så var det en ny dag och jag satte på datorn och spotify och jag som just börjat med musikaltema tänkte "Hm, nu kanske det blir bra med en dag i Les Mis-anda?" men så hittade fingrarna sin egen väg över tangentbordet och 
sedan 9 i morse har jag sjungit 

Into the woods 
it's time to go 
I hate to leave 
- I have to though!

The way is clear
 the light is good 
I have no fear 
nor no one should. 
The woods are just trees 
the trees are just woods... 

 
och ja, typ resten av filmen. 

...Nä. I ärlighetens namn har jag mest kört prologen på repeat, särskilt Lilla Crawfords delar. Helt fantastisk sångröst, kolla själv tills öronen storknar:
  
  
 
 
Okey så det där var inte prologen, men eftersom den är 14 minuter lång tänker jag att fantasterna får hitta den själv, under "Prologue: Into the Woods" på Spotty

Och med det får ni HA'DE! 
 
 
into the woods,

Kommentera

Publiceras ej