I fredags lutade jag mig över disken på skolans bibliotek för att som vanligt prata lite med Mia, och då får jag syn på den. Helt oanvänd, totalt oläst och nyinplastad står den i hyllan med just inkomna böcker och väntar på mig.


Mitt nya jag - sophie kinsella



Mitt nya jag


av Sophie Kinsella

Jag var lite skeptisk till den här boken först. Det är ju allmänt kännt att succeförfattare sällan lyckas två gånger. men så har ju Sophie Kinsella redan gjort flera bästsäljare och då kanske man befrias från den stämpeln. Innan har jag läst Mina hemligheter och Karriär & Köksbesvär och de har varit svåra att lägga ifrån sig, så vad hade jag för skäl att vara orolig? Jaja, till handlingen. 

Lexi vaknar med en slang i armen på ett främmande sjukhus och är helt övertygad om att året är 2004. Hon har ett dåligt kärleksliv, uselt jobb och snea tänder. Tror hon i alla fall, tills hon tittar sig i spegeln och läkarna förklarar att det nu är tre år frammåt i tiden. Plötsligt är hon chef, gift med en miljonär (en snygg en) och bor i en lägenhet i Londons topp-kvarter. Och allt hon mindes var att hon slog i huvudet i ett desperat försök att fånga en taxi efter sitt livs mest misslyckade utekväll... 
Självklart kan ju inte hela boken fortsätta i lyckorus - hur hade det sett ut liksom? Allteftersom Lexi får uppleva mer och mer av sitt nya liv ändras bilden. Hennes gamla vänner pratar inte ens med hennes nya jag, hon är slavdrivare till chef och hon har hemligheter hon själv inte ens vet om...

Jag skulle lätt kunna tänka mig den här boken som film. Sophie skriver som vanligt lättsamt och målande och historien är omöjlig att kliva ut ur. Jag gick omkring i ett ostoppligt lyckorus under de... öh.. 3 dagar det tog att läsa boken. Den satt klistrad under armen vart jag än gick, den bodde i min väska och nötte upp en rektangelformad yta på mitt nattduksbord. Finns det en bok du måste läsa innan du dör - eller när du bara känner dig allmänt glad/ uttråkad/ deprimerad/ på humör för en bra bok - då ska du läsa denna. Och därmed pasta!       

3 kommentarer

Ada

03 Mar 2009 16:22

hell yeah att jag ska läsa mer i år!

du skriver otroligt bra, Cisa. :)

bokens handling påminner mig om "13 soon 30", har jag för mig iallafall. :D

haha, super att du uppar!



puss hej. ;)

(begärd kommentar är nu skriven!)

Nattljus

17 Mar 2009 14:19

Haha, jag håller faktiskt på att läsa dn nu. Fast det visste du ju nog eftersom jag knyckte den rakt ur handen på dig. hehe. Jag blev inte helt inne i den förren typ 80 sidor fram, men nu när jag är det så håller jag med dig den går verkligen inte att lägga ifrån sig. jag skulle igentligen gått och lagt mig extra tidigt i går för jag var så jävla trött men så blev det inte såå.... hehe

Carl

20 Mar 2009 18:04

Söööt! <3

Har du msn? ;)

Kommentera

Publiceras ej